DOPRAVNÝ ÚRAD

Uznávanie orgánov posudzovania CSM RA (AsBo)

Uznávanie orgánov AsBo pre posudzovanie rizík zo strany Dopravného úradu

Novelizáciou zákona č. 513/2009 Z. z. o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov s účinnosťou od 1. 1. 2025 vstúpila do účinnosti zmena § 103 ods. 2 písm. g) bod 5 zákona o dráhach, z ktorého vyplýva, že Dopravný úrad okrem iného poveruje právnické osoby aj posudzovaním rizík v súlade s vykonávacím nariadením Komisie (EÚ) č. 402/2013 z 30. apríla 2013 o spoločnej bezpečnostnej metóde hodnotenia a posudzovania rizík, ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 352/2009.

Dopravný úrad je týmto v zmysle čl. 9 ods. 1 písm. b) predmetného vykonávacieho nariadenia národným bezpečnostným orgánom, ktorý vykonáva uznanie týkajúce sa spôsobilosti organizácie, alebo jej časti alebo jednotlivca vykonávať nezávislé posudzovanie prostredníctvom posúdenia systému riadenia bezpečnosti železničného podniku alebo manažéra infraštruktúry a dozoru nad ním.

Kritériá pre uznanie orgánov pre posudzovanie sú podrobne uvedené v prílohe II predmetného vykonávacieho nariadenia a podrobnejšie rozpísané v Odporúčaní na použitie č. 3 (uvedené vyššie). Dôležitou podmienkou uznania orgánu pre posudzovanie rizík vyplývajúcej z tejto prílohy je splnenie aj všetkých požiadaviek normy ISO/IEC 17020:2012 a jej následných zmien a doplnení.

Z uvedeného vyplýva, že žiadosti o uznanie orgánu pre posudzovanie môže podať:

  1. železničný podnik, ktorý má spracovaný vlastný systém riadenia bezpečnosti a je držiteľom platného bezpečnostného osvedčenia. Uznanie sa môže vzťahovať na posudzovanie rizika v súlade s vykonávacím nariadením, a to na mobilné subsystémy interoperability, t. j. železničné vozidlá,
  2. manažér infraštruktúry, ktorý má spracovaný vlastný systém riadenia bezpečnosti a je držiteľom platného bezpečnostného povolenia. Uznanie sa môže vzťahovať na posudzovanie rizika v súlade s vykonávacím nariadením, a to na pevné subsystémy interoperability, t. j. subsystémy infraštruktúra, energia a traťové zariadenia riadenia – zabezpečenia a návestenia,
  3. subjekt zodpovedný za údržbu, organizácia alebo jej časť alebo jednotlivec.

V rámci uznania ide o tzv. inšpekčný orgán typu C v zmysle normy ISO/IEC 17020:2012.

 

Postup na uznávanie orgánov AsBo pre posudzovanie rizika

Od 1. septembra 2025 je účinný metodický postup Dopravného úradu, v ktorom sa stanovujú požiadavky na orgány na posudzovanie a hodnotenie rizika pre účely získania poverenia (uznania) v súlade s čl. 9 ods. 1 písm. b) vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) č. 402/2013.

Filetype iconPostup Dopravného úradu na uznávanie orgánov pre posudzovanie rizika (účinný od 1. septembra 2025)

Filetype iconFormulár DÚ/F-142D – Žiadosť o uznanie/poverenie osoby na vykonávanie nezávislého posudzovania ako orgán pre posudzovanie rizík

Pre stiahnutie formulára použite postup: Pravým tlačidlom myši – Uložiť odkaz ako – Povoliť stiahnutie súborov vo svojom počítači.

Upozornenie: Súčasťou požiadaviek na uznávanie orgánov AsBo pre posudzovanie rizika je aj splnenie predpokladov uvedených v jednotlivých „Odporúčaniach na použitie“ vydaných pracovnou skupinou pre spoluprácu orgánov AsBo.

 

Register akreditovaných a uznaných orgánov AsBo

Register akreditovaných osôb v súlade s vykonávacím nariadením o CSM – databáza ERADIS Železničnej agentúry Európskej únie (v anglickom jazyku)

 

Príručka na uplatňovanie vykonávacieho nariadenia o CSM

Poznámka: Príručka spracovaná Železničnou agentúrou Európskej únie (v slovenskom jazyku) sa vzťahuje k už zrušenému nariadeniu Komisie (ES) č. 352/2009 o CSM pre hodnotenie a posudzovanie rizík, no ako pomôcka sa dá použiť aj pre aplikáciu aktuálne platného vykonávacieho nariadenia o CSM pre hodnotenie a posudzovanie rizík.

Filetype iconPríručka na uplatňovanie nariadenia o CSM

Filetype iconZbierka príkladov posudzovania rizík a niektorých možných nástrojov na podporu nariadenia o CSM

 

Odporúčania na použitie k problematike orgánov AsBo pre posudzovanie rizika

Stanovenie úloh, povinností a pracovnej metódy, ktorú by mal orgán pre posudzovanie AsBo uplatňovať pri vykonávaní nezávislého posúdenia bezpečnosti požadovaného v článku 6 nariadenia č. 402/2013 a kontrol požadovaných na základe povinného súladu s normou ISO/IEC 17020 uvedenou v prílohe II k nariadeniu č. 402/2013:

Filetype iconOdporúčanie na použitie č. 1 – Pracovná metóda orgánu pre posudzovanie

 

Harmonizovaný vzor správy orgánu AsBo o posúdení bezpečnosti podrobne opisuje a ďalej harmonizuje štruktúru správy AsBo o posúdení bezpečnosti vymedzenej v prílohe III k nariadeniu č. 402/2013.

Filetype iconOdporúčanie na použitie č. 2 – Harmonizovaný vzor správy orgánu AsBo o posúdení bezpečnosti

Filetype iconHarmonizovaný vzor správy orgánu AsBo o posúdení bezpečnosti (dokument je možné stiahnuť a vyplniť – použite možnosť „Uložiť odkaz ako“ po kliknutí pravým tlačidlom myši)

 

Stanovenie požiadaviek na technické znalosti a spôsobilosti orgánu AsBo podľa prílohy II k nariadeniu č. 402/2013 na všetky dostupné kompetencie orgánu AsBo, na ktoré môže byť udelená akreditácia alebo uznanie:

Filetype iconOdporúčanie na použitie č. 3 – Požiadavky na technické znalosti a spôsobilosť orgánu AsBo pre rôzne oblasti

 

Sledovanie (identifikácia, zaznamenávanie a uzatváranie) problémov a prípadov nedodržiavania predpisov, ktoré orgán AsBo identifikuje počas činností nezávislého posudzovania bezpečnosti:

Filetype iconOdporúčanie na použitie č. 11 – Sledovanie (identifikácia, zaznamenávanie a uzatváranie) problémov a prípadov nedodržiavania predpisov

 

Vysvetlenia k problematike orgánov AsBo pre posudzovanie rizika

Vysvetlenie k Orgánom pre posudzovanie CSM k vykonávaciemu nariadeniu Komisie (EÚ) č. 402/2013 o hodnotení a posudzovaní rizika použitím spoločných bezpečnostných metód (z angl. common safety methods = CSM) – 24 odpovedí na najčastejšie otázky k Orgánom pre posudzovanie rizika AsBo použitím CSM.

Filetype iconVysvetlenie k Orgánom pre posudzovanie rizika AsBo k vykonávaciemu nariadeniu o CSM

 

Vysvetlenie k procesu hodnotenia a posudzovania rizika – prezentácia Železníc Slovenskej republiky (zverejnené so súhlasom autora)

Filetype iconLegislatívne základy hodnotenia a posudzovania rizík

Filetype iconPosudzovanie bezpečnostných rizík – proces riadenia rizík a postup navrhovateľa

 

Vysvetlenie k rozsahu kompetencií orgánov AsBo pre posudzovanie rizika

  1. kontrola organizácie – posudzovanie zmien orgánom AsBo tzv. organizačnej povahy – najčastejšie sa povaha týchto zmien týka subsystémov „Prevádzka a riadenie dopravy – OPE“, „Údržba – MAI“ a „Telematické aplikácie – TAP/TAF“
  2. metodika – posudzovanie zmien orgánom AsBo tzv. metodickej (prevádzkovej) povahy – najčastejšie sa povaha týchto zmien týka subsystémov „Prevádzka a riadenie dopravy – OPE“, „Údržba – MAI“ a „Telematické aplikácie – TAP/TAF“
  3. technické aspekty – posudzovanie zmien orgánom AsBo tzv. technickej povahy – najčastejšie sa povaha týchto zmien týka subsystémov „Infraštruktúra – INF“, „Energia – ENE“, „Železničné koľajové vozidlá – RST/LOC&PAS/WAG“ a „Riadenie-zabezpečenie a návestenie vozidlové/traťové – CCS/CCT/CCO“

© Dopravný úrad / Transport Authority | Mapa stránok | RSS W3C Validation

Dodávateľ portálového riešenia