DOPRAVNÝ ÚRAD

Koridory medzinárodnej nákladnej dopravy

V rámci novej stratégie Európskej únie pre zamestnanosť a rast je vytvorenie vnútorného železničného trhu, najmä pokiaľ ide o nákladnú dopravu, zásadným prvkom pokroku smerom k realizácii trvalo udržateľnej mobility.

V záujme konkurencieschopnosti vzhľadom na ostatné druhy dopravy sa musí službám medzinárodnej a vnútroštátnej železničnej nákladnej dopravy, ktoré sú od 1. januára 2007 otvorené hospodárskej súťaži, poskytnúť kvalitná a dostatočne financovaná železničná infraštruktúra, teda taká infraštruktúra, ktorá umožňuje poskytovať služby nákladnej dopravy za dobrých podmienok, pokiaľ ide o obslužnú rýchlosť a dĺžku jazdy a je spoľahlivá, to znamená, že služby, ktoré skutočne poskytuje, zodpovedajú prijatým zmluvným záväzkom voči železničným podnikom.

Na realizáciu týchto predpokladov preto Európska komisia prijala nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 913/2010 z 22. septembra 2010 o európskej železničnej sieti pre konkurencieschopnú nákladnú dopravu s cieľom zabezpečiť dobrú koordináciu medzi príslušnými členskými štátmi a manažérmi infraštruktúry, priznať dostatočnú prioritu železničnej nákladnej doprave, vytvoriť efektívne a dostatočné prepojenie s ostatnými druhmi dopravy a vytvoriť vhodné podmienky pre rozvoj hospodárskej súťaže medzi poskytovateľmi služieb železničnej nákladnej dopravy.

~ Politika Európskej únie v oblasti transeurópskej dopravnej siete, politika TEN-T, je kľúčovým nástrojom plánovania a rozvoja súdržnej, efektívnej, multimodálnej a vysokokvalitnej dopravnej infraštruktúry v celej EÚ. Sieť zahŕňa železnice, vnútrozemské vodné cesty, trasy pobrežnej námornej dopravy a cesty spájajúce mestské uzly, námorné a vnútrozemské prístavy, letiská a terminály.

~ Podporuje efektívnu dopravu osôb a tovaru, zabezpečuje prístup k pracovným miestam a službám a umožňuje obchod a hospodársky rast. Posilňuje hospodársku, sociálnu a územnú súdržnosť EÚ a vytvára plynulé cezhraničné dopravné systémy bez medzier, úzkych miest alebo chýbajúcich prepojení.

~ V roku 2024 bolo prijaté nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1679 z 13. júna 2024 o usmerneniach Únie pre rozvoj transeurópskej dopravnej siete, o zmene nariadenia (EÚ) č. 2021/1153 a nariadenia (EÚ) č. 913/2010 a o zrušení nariadenia (EÚ) č. 1315/2013, ktorým došlo k začleneniu existujúcej siete koridorov železničnej nákladnej dopravy do siete TEN-T

~ Mapy jednotlivých európskych dopravných TEN-T koridorov:

https://transport.ec.europa.eu/transport-themes/infrastructure-and-investment/trans-european-transport-network-ten-t/tentec-information-system-and-ten-t-map-library/ten-t-maps-european-transport-corridors_en

 

Filetype iconhttps://transport.ec.europa.eu/document/download/41528897-a27b-4768-ab61-c98df2681f41_en?filename=Annex3_alignment_EuropeanTransportCorridors.pdf

 

~ Po úprave koridorov základnej siete sa 4 koridory prechádzajúce územím Slovenskej republiky transformovali na európske dopravné TEN-T koridory a ich počet sa zmenil na 3.

 

Baltic Sea – Adriatic Sea Corridor – (Európsky dopravný koridor Baltického mora – Jadranského mora)

Filetype iconhttps://transport.ec.europa.eu/document/download/068d3440-07e8-4f14-b8ce-59ed34bf4d2b_en?filename=13%29%20Baltic%20Sea%20-%20Adriatic%20Sea%20ETC%20map.pdf

 

Rhine – Danube Corridor – (Európsky dopravný koridor Rýn – Dunaj)

Filetype iconhttps://transport.ec.europa.eu/document/download/73b17535-1a9c-4f17-8b9d-6643614cd1e8_en?filename=Annex3_listing6_RHINE_DANUBE.pdf

 

Baltic Sea-Black Sea-Aegean Sea Corridor – (Európsky dopravný koridor Baltické more – Čierne more – Egejské more)

Filetype iconhttps://transport.ec.europa.eu/document/download/b1977e9a-0289-46f6-ae6e-9d032b7acb9c_en?filename=Annex3_listing9_BALTIC_BLACK_AEGEANSEA.pdf

 

 

Spätná väzba pre návštevníkov 

© Dopravný úrad / Transport Authority | Mapa stránok | RSS W3C Validation

Dodávateľ portálového riešenia