- O divíziidráh a …
- Reguláciana dráhach
- Povoleniaa licencie
- Bezpečnosťna dráhach
- Aktuálne informácie
- Jednotné bezpečnostné osvedčenia
- Bezpečnostné povolenia
- Špeciálne dráhy
- Lanové dráhy
- Preukazy rušňovodičov a certifikácia
- Preukazy na vedenie hnacích vozidiel železničných a špeciálnych dráh
- Uznávanie skúšajúcich rušňovodičov
- Bezpečnostný informačný systém
- Výročná správa o bezpečnosti
- Interoperabilitaželezničných vozidiel a dráh
- Technickýdozor a činnosti
DOPRAVNÝ ÚRAD
Koridory medzinárodnej nákladnej dopravy
~ V rámci novej stratégie Európskej únie pre zamestnanosť a rast je vytvorenie vnútorného železničného trhu, najmä pokiaľ ide o nákladnú dopravu, zásadným prvkom pokroku smerom k realizácii trvalo udržateľnej mobility.
~ V záujme konkurencieschopnosti vzhľadom na ostatné druhy dopravy sa musí službám medzinárodnej a vnútroštátnej železničnej nákladnej dopravy, ktoré sú od 1. januára 2007 otvorené hospodárskej súťaži, poskytnúť kvalitná a dostatočne financovaná železničná infraštruktúra, teda taká infraštruktúra, ktorá umožňuje poskytovať služby nákladnej dopravy za dobrých podmienok, pokiaľ ide o obslužnú rýchlosť a dĺžku jazdy a je spoľahlivá, to znamená, že služby, ktoré skutočne poskytuje, zodpovedajú prijatým zmluvným záväzkom voči železničným podnikom.
~ Na realizáciu týchto predpokladov preto Európska komisia prijala nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 913/2010 z 22. septembra 2010 o európskej železničnej sieti pre konkurencieschopnú nákladnú dopravu s cieľom zabezpečiť dobrú koordináciu medzi príslušnými členskými štátmi a manažérmi infraštruktúry, priznať dostatočnú prioritu železničnej nákladnej doprave, vytvoriť efektívne a dostatočné prepojenie s ostatnými druhmi dopravy a vytvoriť vhodné podmienky pre rozvoj hospodárskej súťaže medzi poskytovateľmi služieb železničnej nákladnej dopravy.
~ Politika Európskej únie v oblasti transeurópskej dopravnej siete, politika TEN-T, je kľúčovým nástrojom plánovania a rozvoja súdržnej, efektívnej, multimodálnej a vysokokvalitnej dopravnej infraštruktúry v celej EÚ. Sieť zahŕňa železnice, vnútrozemské vodné cesty, trasy pobrežnej námornej dopravy a cesty spájajúce mestské uzly, námorné a vnútrozemské prístavy, letiská a terminály.
~ Podporuje efektívnu dopravu osôb a tovaru, zabezpečuje prístup k pracovným miestam a službám a umožňuje obchod a hospodársky rast. Posilňuje hospodársku, sociálnu a územnú súdržnosť EÚ a vytvára plynulé cezhraničné dopravné systémy bez medzier, úzkych miest alebo chýbajúcich prepojení.
~ V roku 2024 bolo prijaté nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1679 z 13. júna 2024 o usmerneniach Únie pre rozvoj transeurópskej dopravnej siete, o zmene nariadenia (EÚ) č. 2021/1153 a nariadenia (EÚ) č. 913/2010 a o zrušení nariadenia (EÚ) č. 1315/2013, ktorým došlo k začleneniu existujúcej siete koridorov železničnej nákladnej dopravy do siete TEN-T
~ Mapy jednotlivých európskych dopravných TEN-T koridorov:
~ Po úprave koridorov základnej siete sa 4 koridory prechádzajúce územím Slovenskej republiky transformovali na európske dopravné TEN-T koridory a ich počet sa zmenil na 3.
Baltic Sea – Adriatic Sea Corridor – (Európsky dopravný koridor Baltického mora – Jadranského mora)
Rhine – Danube Corridor – (Európsky dopravný koridor Rýn – Dunaj)
Baltic Sea-Black Sea-Aegean Sea Corridor – (Európsky dopravný koridor Baltické more – Čierne more – Egejské more)