DOPRAVNÝ ÚRAD

Posudzovanie rizík

V súlade so smernicou 2004/49/ES o bezpečnosti železníc v Spoločenstve sa zaviedli spoločné bezpečnostné metódy (angl. common safety methods – skr. CSM), aby sa zabezpečilo zachovanie vysokej úrovne bezpečnosti, a v prípade potreby a reálnej uskutočniteľnosti aj zlepšenie tejto úrovne.

Za týmto účelom bola stanovená spoločná bezpečnostná metóda (CSM) hodnotenia a posudzovania rizík v súlade s článkom 6 ods. 3 písm. a) smernice 2004/49/ES o bezpečnosti železníc v Spoločenstve.

Vždy, keď železničný systém podlieha zmene, významnosť tejto zmeny sa musí posúdiť vzhľadom na všetky zmeny súvisiace s bezpečnosťou. Účelom je posúdiť, či súhrn takýchto zmien predstavuje alebo nepredstavuje významnú zmenu vyžadujúcu úplné uplatňovanie spoločnej bezpečnostnej metódy hodnotenia a posudzovania rizík. Za týmto účelom je potrebné uplatňovať postupy stanovené vykonávacím nariadením Komisie (EÚ) č. 402/2013 z 30. apríla 2013 o spoločnej bezpečnostnej metóde hodnotenia a posudzovania rizík, ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 352/2009.

Vykonávacie nariadenie sa uplatňuje aj na štrukturálne subsystémy interoperability, na ktoré sa vzťahuje smernica 2008/57/ES o interoperabilite železníc v Spoločenstve:

  • ak sa posúdenie rizík požaduje v príslušných technických špecifikáciách interoperability;
  • ak sa zmena považuje za významnú, pri uvádzaní štrukturálnych subsystémov interoperability do prevádzky sa uplatňuje proces riadenia rizík, aby sa zaistilo bezpečné začlenenie štrukturálnych subsystémov interoperability do existujúceho železničného systému.

Filetype iconVykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) č. 402/2013 z 30. apríla 2013 o spoločnej bezpečnostnej metóde hodnotenia a posudzovania rizík, ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 352/2009 – konsolidované znenie

 

Príručka na uplatňovanie vykonávacieho nariadenia o CSM

Poznámka: Príručka spracovaná Železničnou agentúrou Európskej únie (v slovenskom jazyku) sa vzťahuje k už zrušenému nariadeniu Komisie (ES) č. 352/2009 o CSM pre hodnotenie a posudzovanie rizík, no ako pomôcka sa dá použiť aj pre aplikáciu aktuálne platného vykonávacieho nariadenia o CSM pre hodnotenie a posudzovanie rizík.

Filetype iconPríručka na uplatňovanie nariadenia o CSM

Filetype iconZbierka príkladov posudzovania rizík a niektorých možných nástrojov na podporu nariadenia o CSM

 

Vysvetlenie k Orgánom pre posudzovanie CSM k vykonávaciemu nariadeniu Komisie (EÚ) č. 402/2013 o hodnotení a posudzovaní rizika použitím spoločných bezpečnostných metód (z angl. common safety methods = CSM) – 24 odpovedí na najčastejšie otázky Orgánov pre posudzovanie rizika použitím CSM.

Filetype iconVysvetlenie k Orgánom pre posudzovanie CSM k vykonávaciemu nariadeniu o CSM

 

Register akreditovaných osôb v súlade s vykonávacím nariadením o CSM - databáza ERADIS Železničnej agentúry Európskej únie (v anglickom jazyku)

 

Uznávanie orgánov pre posudzovanie rizík zo strany Dopravného úradu

Novelizáciou zákona č. 513/2009 Z. z. o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov s platnosťou od 15. 3. 2019 vstúpila do účinnosti zmena § 103 ods. 2 písm. g) bod 5 zákona o dráhach, z ktorého vyplýva, že Dopravný úrad okrem iného poveruje právnické osoby aj posudzovaním rizík v súlade s vykonávacím nariadením Komisie (EÚ) č. 402/2013 z 30. apríla 2013 o spoločnej bezpečnostnej metóde hodnotenia a posudzovania rizík, ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 352/2009.

Dopravný úrad je týmto v zmysle čl. 9 ods. 1 písm. b) predmetného vykonávacieho nariadenia národným bezpečnostným orgánom, ktorý vykonáva uznanie týkajúce sa spôsobilosti organizácie, alebo jej časti alebo jednotlivca vykonávať nezávislé posudzovanie prostredníctvom posúdenia systému riadenia bezpečnosti železničného podniku alebo manažéra infraštruktúry a dozoru nad ním.

Kritériá pre uznanie orgánov pre posudzovanie sú podrobne uvedené v prílohe II predmetného vykonávacieho nariadenia. Dôležitou podmienkou uznania orgánu pre posudzovanie rizík vyplývajúcej z tejto prílohy je splnenie všetkých požiadaviek normy ISO/IEC 17020:2012 a jej následných zmien a doplnení.

Z uvedeného vyplýva, že žiadosti o uznanie orgánu pre posudzovanie môže podať:

  1. železničný podnik, ktorý má spracovaný vlastný systém riadenia bezpečnosti a je držiteľom platného bezpečnostného osvedčenia. Uznanie sa môže vzťahovať na posudzovanie rizika v súlade s vykonávacím nariadením, a to na mobilné subsystémy interoperability, t. j. železničné vozidlá,
  1. manažér infraštruktúry, ktorý má spracovaný vlastný systém riadenia bezpečnosti a je držiteľom platného bezpečnostného povolenia. Uznanie sa môže vzťahovať na posudzovanie rizika v súlade s vykonávacím nariadením, a to na pevné subsystémy interoperability, t. j. subsystémy infraštruktúra, energia a traťové zariadenia riadenia – zabezpečenia a návestenia.

V oboch prípadoch ide o tzv. inšpekčný orgán typu C v zmysle normy ISO/IEC 17020:2012.

Ostatné subjekty v rámci železničného sektora nie je Dopravný úrad v súlade s čl. 9 ods. 1 písm. b) vykonávacieho nariadenia oprávnený uznávať.

 

Zoznam orgánov uznaných pre posudzovanie v zmysle čl. 9 ods. 1 písm. b) vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) č. 402/2013

Por. č.Úplný názov uznaného orgánuUznaná organizačná zložkaEvidenčné číslo uznaniaPlatnosť uznania doRozsah uznaniaPoznámka
 1.Železnice Slovenskej republiky, BratislavaGenerálne riaditeľstvo, Odbor železničných tratí a staviebSK CSM RA 2018/131.12.2023nezávislé interné posudzovanie a hodnotenie rizika technických zmien pre oblasť traťových strojov a mechanizmov postupom podľa prílohy I nariadenia

 

 

© Dopravný úrad / Transport Authority | Mapa stránok | RSS W3C Validation

Dodávateľ portálového riešenia