- O divíziidráh a …
- Reguláciana dráhach
- Povoleniaa licencie
- Bezpečnosťna dráhach
- Aktuálne informácie
- Jednotné bezpečnostné osvedčenia
- Bezpečnostné povolenia
- Špeciálne dráhy
- Lanové dráhy
- Preukazy rušňovodičov a certifikácia
- Preukazy na vedenie hnacích vozidiel železničných a špeciálnych dráh
- Uznávanie skúšajúcich rušňovodičov
- Bezpečnostný informačný systém
- Výročná správa o bezpečnosti
- Interoperabilitaželezničných vozidiel a dráh
- Technickýdozor a činnosti
DOPRAVNÝ ÚRAD
Posudzovanie rizík
V súlade so smernicou 2004/49/ES o bezpečnosti železníc v Spoločenstve sa zaviedli spoločné bezpečnostné metódy (angl. common safety methods – skr. CSM), aby sa zabezpečilo zachovanie vysokej úrovne bezpečnosti, a v prípade potreby a reálnej uskutočniteľnosti aj zlepšenie tejto úrovne.
Za týmto účelom bola stanovená spoločná bezpečnostná metóda (CSM) hodnotenia a posudzovania rizík v súlade s článkom 6 ods. 3 písm. a) smernice 2004/49/ES o bezpečnosti železníc v Spoločenstve.
Vždy, keď železničný systém podlieha zmene, významnosť tejto zmeny sa musí posúdiť vzhľadom na všetky zmeny súvisiace s bezpečnosťou. Účelom je posúdiť, či súhrn takýchto zmien predstavuje alebo nepredstavuje významnú zmenu vyžadujúcu úplné uplatňovanie spoločnej bezpečnostnej metódy hodnotenia a posudzovania rizík. Za týmto účelom je potrebné uplatňovať postupy stanovené vykonávacím nariadením Komisie (EÚ) č. 402/2013 z 30. apríla 2013 o spoločnej bezpečnostnej metóde hodnotenia a posudzovania rizík, ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 352/2009.
Vykonávacie nariadenie sa uplatňuje aj na štrukturálne subsystémy interoperability, na ktoré sa vzťahuje smernica 2016/797/EÚ o interoperabilite železníc:
- ak sa posúdenie rizík požaduje v príslušných technických špecifikáciách interoperability;
- ak sa zmena považuje za významnú, pri uvádzaní štrukturálnych subsystémov interoperability do prevádzky sa uplatňuje proces riadenia rizík, aby sa zaistilo bezpečné začlenenie štrukturálnych subsystémov interoperability do existujúceho železničného systému.
Príručka na uplatňovanie vykonávacieho nariadenia o CSM
Poznámka: Príručka spracovaná Železničnou agentúrou Európskej únie (v slovenskom jazyku) sa vzťahuje k už zrušenému nariadeniu Komisie (ES) č. 352/2009 o CSM pre hodnotenie a posudzovanie rizík, no ako pomôcka sa dá použiť aj pre aplikáciu aktuálne platného vykonávacieho nariadenia o CSM pre hodnotenie a posudzovanie rizík.
Príručka na uplatňovanie nariadenia o CSM
Zbierka príkladov posudzovania rizík a niektorých možných nástrojov na podporu nariadenia o CSM
Odporúčania na použitie k problematike orgánov AsBo pre posudzovanie rizika
Stanovenie úloh, povinností a pracovnej metódy, ktorú by mal orgán pre posudzovanie AsBo uplatňovať pri vykonávaní nezávislého posúdenia bezpečnosti požadovaného v článku 6 nariadenia č. 402/2013 a kontrol požadovaných na základe povinného súladu s normou ISO/IEC 17020 uvedenou v prílohe II k nariadeniu č. 402/2013:
Odporúčanie na použitie č. 1 – Pracovná metóda orgánu pre posudzovanie
Harmonizovaný vzor správy orgánu AsBo o posúdení bezpečnosti podrobne opisuje a ďalej harmonizuje štruktúru správy AsBo o posúdení bezpečnosti vymedzenej v prílohe III k nariadeniu č. 402/2013.
Odporúčanie na použitie č. 2 – Harmonizovaný vzor správy orgánu AsBo o posúdení bezpečnosti
Harmonizovaný vzor správy orgánu AsBo o posúdení bezpečnosti – súbor určený na stiahnutie a priame vyplnenie
Stanovenie požiadaviek na technické znalosti a spôsobilosti orgánu AsBo podľa prílohy II k nariadeniu č. 402/2013 na všetky dostupné kompetencie orgánu AsBo, na ktoré môže byť udelená akreditácia alebo uznanie:
Sledovanie (identifikácia, zaznamenávanie a uzatváranie) problémov a prípadov nedodržiavania predpisov, ktoré orgán AsBo identifikuje počas činností nezávislého posudzovania bezpečnosti:
Vysvetlenia k problematike orgánov AsBo pre posudzovanie rizika
Vysvetlenie k Orgánom pre posudzovanie CSM k vykonávaciemu nariadeniu Komisie (EÚ) č. 402/2013 o hodnotení a posudzovaní rizika použitím spoločných bezpečnostných metód (z angl. common safety methods = CSM) – 24 odpovedí na najčastejšie otázky k Orgánom pre posudzovanie rizika AsBo použitím CSM.
Vysvetlenie k Orgánom pre posudzovanie rizika AsBo k vykonávaciemu nariadeniu o CSM
Vysvetlenie k procesu hodnotenia a posudzovania rizika – prezentácia Železníc Slovenskej republiky (zverejnené so súhlasom autora)
Legislatívne základy hodnotenia a posudzovania rizík
Posudzovanie bezpečnostných rizík – proces riadenia rizík a postup navrhovateľa
Vysvetlenie k rozsahu kompetencií orgánov AsBo pre posudzovanie rizika
- kontrola organizácie – posudzovanie zmien orgánom AsBo tzv. organizačnej povahy – najčastejšie sa povaha týchto zmien týka subsystémov „Prevádzka a riadenie dopravy – OPE“, „Údržba – MAI“ a „Telematické aplikácie – TAP/TAF“
- metodika – posudzovanie zmien orgánom AsBo tzv. metodickej (prevádzkovej) povahy – najčastejšie sa povaha týchto zmien týka subsystémov „Prevádzka a riadenie dopravy – OPE“, „Údržba – MAI“ a „Telematické aplikácie – TAP/TAF“
- technické aspekty – posudzovanie zmien orgánom AsBo tzv. technickej povahy – najčastejšie sa povaha týchto zmien týka subsystémov „Infraštruktúra – INF“, „Energia – ENE“, „Železničné koľajové vozidlá – RST/LOC&PAS/WAG“ a „Riadenie-zabezpečenie a návestenie vozidlové/traťové – CCS/CCT/CCO“
Register akreditovaných a uznaných orgánov AsBo
Register akreditovaných osôb v súlade s vykonávacím nariadením o CSM – databáza ERADIS Železničnej agentúry Európskej únie (v anglickom jazyku)
Uznávanie orgánov AsBo pre posudzovanie rizík zo strany Dopravného úradu
Novelizáciou zákona č. 513/2009 Z. z. o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov s platnosťou od 15. 3. 2019 vstúpila do účinnosti zmena § 103 ods. 2 písm. g) bod 5 zákona o dráhach, z ktorého vyplýva, že Dopravný úrad okrem iného poveruje právnické osoby aj posudzovaním rizík v súlade s vykonávacím nariadením Komisie (EÚ) č. 402/2013 z 30. apríla 2013 o spoločnej bezpečnostnej metóde hodnotenia a posudzovania rizík, ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 352/2009.
Dopravný úrad je týmto v zmysle čl. 9 ods. 1 písm. b) predmetného vykonávacieho nariadenia národným bezpečnostným orgánom, ktorý vykonáva uznanie týkajúce sa spôsobilosti organizácie, alebo jej časti alebo jednotlivca vykonávať nezávislé posudzovanie prostredníctvom posúdenia systému riadenia bezpečnosti železničného podniku alebo manažéra infraštruktúry a dozoru nad ním.
Kritériá pre uznanie orgánov pre posudzovanie sú podrobne uvedené v prílohe II predmetného vykonávacieho nariadenia. Dôležitou podmienkou uznania orgánu pre posudzovanie rizík vyplývajúcej z tejto prílohy je splnenie všetkých požiadaviek normy ISO/IEC 17020:2012 a jej následných zmien a doplnení.
Z uvedeného vyplýva, že žiadosti o uznanie orgánu pre posudzovanie môže podať:
- železničný podnik, ktorý má spracovaný vlastný systém riadenia bezpečnosti a je držiteľom platného bezpečnostného osvedčenia. Uznanie sa môže vzťahovať na posudzovanie rizika v súlade s vykonávacím nariadením, a to na mobilné subsystémy interoperability, t. j. železničné vozidlá,
- manažér infraštruktúry, ktorý má spracovaný vlastný systém riadenia bezpečnosti a je držiteľom platného bezpečnostného povolenia. Uznanie sa môže vzťahovať na posudzovanie rizika v súlade s vykonávacím nariadením, a to na pevné subsystémy interoperability, t. j. subsystémy infraštruktúra, energia a traťové zariadenia riadenia – zabezpečenia a návestenia.
V oboch prípadoch ide o tzv. inšpekčný orgán typu C v zmysle normy ISO/IEC 17020:2012.
Ostatné subjekty v rámci železničného sektora nie je Dopravný úrad v súlade s čl. 9 ods. 1 písm. b) vykonávacieho nariadenia oprávnený uznávať.
Postup na uznávanie orgánov AsBo pre posudzovanie rizika
Od 1. septembra 2019 je účinný metodický postup Dopravného úradu, v ktorom sa stanovujú požiadavky na orgány na posudzovanie a hodnotenie rizika pre účely získania poverenia (uznania) v súlade s čl. 9 ods. 1 písm. b) vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) č. 402/2013.
Postup Dopravného úradu na uznávanie orgánov pre posudzovanie rizika (účinný od 1. septembra 2019)
Postup Dopravného úradu na uznávanie orgánov pre posudzovanie rizika – Príloha č. 1
Upozornenie: Súčasťou požiadaviek na uznávanie orgánov AsBo pre posudzovanie rizika je aj splnenie predpokladov uvedených v jednotlivých „Odporúčaniach na použitie“ vydaných pracovnou skupinou pre spoluprácu orgánov AsBo.
Zoznam orgánov AsBo uznaných pre posudzovanie v zmysle čl. 9 ods. 1 písm. b) vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) č. 402/2013 | |||||||
Por. č. | Úplný názov uznaného orgánu | Uznaná organizačná zložka | Evidenčné číslo uznania | Platnosť uznania do | Rozsah uznania | Štrukturálne subsystémy | Rozsah kompetencií |
1. | Železnice Slovenskej republiky, Bratislava | Výskumný a vývojový ústav železníc, Hviezdoslavova 31, Žilina | SK3600210001 | 31.05.2026 | inšpekčný orgán typu C podľa ISO STN EN 17020:2012 | infraštruktúra
energia traťové zariadenia riadenia-zabezpečenia a návestenia |
kontrola organizácie
metodika technické aspekty |
2. | Železnice Slovenskej republiky, Bratislava | Výskumný a vývojový ústav železníc, Hviezdoslavova 31, Žilina | SK3600240001 | 31.12.2028 | inšpekčný orgán typu C podľa ISO STN EN 17020:2012 | železničné koľajové vozidlá
vozidlové zariadenia riadenia-zabezpečenia a návestenia |
kontrola organizácie
metodika technické aspekty |
3. | Rail Support, s.r.o. | – | SK3600210002 | 24.09.2025 | inšpekčný orgán typu C podľa ISO STN EN 17020:2012 | železničné koľajové vozidlá | kontrola organizácie
metodika technické aspekty |
4. | DMG, s. r. o. | – | SK3600240002 | 10.03.2027 | inšpekčný orgán typu C podľa ISO STN EN 17020:2012 | železničné koľajové vozidlá
vozidlové zariadenia riadenia-zabezpečenia a návestenia údržba železničné koľajové vozidlá
|
kontrola organizácie
metodika technické aspekty |